Afscheid en coming home

1 augustus 2016 - Serrekunda, Gambia

Gisteren toch nog een kijkje genomen op een ander deel van de Serrekunda market. Wat blijft het indrukwekkend! Het is nauwelijks mogelijk ergens fatsoenlijk te kijken. Robin en Nick gaven de voorkeur om bij het hotel te blijven. Gisteravond een afscheidsetentje met Ma bij African Queen. We hebben lekker gegeten en het was gezellig! Wat we niet van te voren hadden verwacht, is dat we veel in aanraking zijn gekomen met potentiële vluchtelingen/mensen die zeer geïnteresseerd zijn in Europa. Veel Gambianen willen als economische vluchteling naar Europa en kunnen ons in detail de manieren vertellen waarop men probeert te vluchten of ze willen ons daarvoor gebruiken... We zitten hier aan de oorsprong van de vluchtelingencrisis in Europa. Dit laat ons nadenken over de wereld.

Vanochtend naar het schooltje geweest om afscheid te nemen van Victor en kindjes. We zijn trots op het werk dat we hebben verricht. Daarna nog even langs het winkeltje om daar afscheid te nemen van de broertjes van Ma en Cherno. We geven iedereen wat doosjes paracetamol, die ze hard kunnen gebruiken. Meggie, Nick en Robin hebben alle spullen inmiddels al ingepakt en naar het hotel vervoerd. Het laatste ritje met onze altijd even vriendelijke chauffeur Dor. Een kakkerlak of kever van 15 cm kwam nog even gedag zeggen toen ze de deur van de badkamer open deden. De rest van de middag hebben we ons vermaakt met tafeltennis en voor de laatste keer een tosti. Om 20.00u worden we opgehaald door de Tui bus, gelukkig mogen we met de allen mee. Om 22.45 is dan echt ons Gambiaans avontuur ten einde. Het was een intense ervaring. De reis zal ons voor altijd anders tegen de wereld aan laten kijken. We hebben een ontzettend gezellige tijd met elkaar gehad en onze Gambiaanse vrienden. Het zal raar zijn weer in Nederland te zijn, maar wat hebben wij het goed en wat mogen we daar van genieten. Iedereen bedankt voor het lezen van de blog en alle leuke reacties! We voelden echt dat jullie met ons meeleefden!

Een speciaal woord van dank en groot respect voor Meggie, Nick en Robin voor het fantastische werk dat jullie hebben verricht aan het schooltje, vaak in de zinderende hitte. Wij zijn apetrots. Chapeau!!!!

Cees en Wilma

Mangi dem/tot ziens!

Nog wat laatste foto's zijn toegevoegd.

1. Fam schrieks:
    1 augustus 2016
    Aan alles komt een eind je neemt een hoop heringeringen met terug uit Gambia een hoop meegemaakt nu een goede reis gewenst en welkom in Nederland groetjes jo en Gerrit
  2. Trees Ouwerkerk:
    1 augustus 2016
    Wat fijn dat jullie tot de laatste dag hebben genoten van het Gambiaanse avontuur!!!
    Ja heel bijzonder dat wij daar allemaal van mee mochten genieten,van jullie mooie verhalen en belevenissen,en het fantastische werk wat jullie daar geleverd hebben,dat is een groot complement waard!!!

Wij wensen jullie weer een hele voorspoedige reis terug naar Nederland,en tot ziens in Raamsdonksveer!!!

Groetjes, Arie en Trees.
  3. Jacqueline Hofkens:
    2 augustus 2016
    Vanmorgen op 7,00 uur weer op Nederlandse bodem.
    Wat fijn dat we iedereen veilig in onze armen konden sluiten.
    Heel moe (ze hebben ook een nachtje overgeslagen)
    Maar vol verhalen en nog steeds zeer onder de indruk.
    En steeds weer de woorden wat hebben wij het hier goed,wat is het schoon hier.
    Halverwege de reis naar huis,steeds stiller op de achterbank.(in diepe rust)
    Dat hebben ze wel verdient na al het harde werken(Nick,Meggie,Cees,Wilma en Robin wat zijn we trots op jullie.
    Veel liefs,kus,Gert en Jacqueline(Ma en Pa)