Deuren schooltje en voetbal

29 juli 2016 - Serrekunda, Gambia

Vandaag zijn Cees, Meggie en Nick weer op pad geweest naar het schooltje. Alle deuren en de poort zitten er netjes in. De metselaars hebben de binnenkant en de drempel nog netjes afgewerkt met cement. Met nog een restje witte verf hebben we de besmeerde muren rondom de deuren weer gewit. De letters boven de deuren ook nog wat bijgeschilderd. Cees en Meggie hebben de goed gegroeide plantjes overgepot. De artist is gestart met de naam van de school en de foundation op de grote buitenmuur te zetten. Hiervoor wordt het restje groene verf gebruikt dat over is van de lokalen. Nick kwam er net op tijd achter dat de mal van de letter "N" in spiegelbeeld op de muur hing. Dat leed is ons ook weer bespaard. Als onze werkzaamheden erop zitten, vragen we ons af of we de artist nog wat verschuldigd zijn. Hij zegt dat hij het voor niets doet, maar wel graag een vergoeding wil voor het papier dat hij heeft gekocht. We vragen wat dat dan heeft gekost. 500 Dalasi/10 euro was het antwoord. Cees: "10 euro voor tweedehands papier van het Senegambia Hotel???" We lopen weg. Uiteindelijk geven we 4 euro voor de moeite. Ma vertelt ons dat je betaalt met je hart, dat is Afrika. Compleet tegenstrijdig met de westerse gedachte waar je betaalt met je hoofd en de prijzen vastliggen. Goed voor ons wereldbeeld. Smiddags spelen Nick, Robin en Cees weer een flink potje voetbal op het strand tegen onze Gambiaanse vrienden. Met een lekker drankje sluiten we de dag goed af. Zo onze Gambianbelly (zo noemen we ons zwaar werkende maagdarmstelsel..) weer stimuleren met een hapje eten. We kunnen immers niet zonder eten. Daarna beter vermaak met Afrikaanse dans.