Gisteren

18 juli 2016 - Serrekunda, Gambia

Gisteren schreven we onze blog en net voordat we het wilden uploaden viel het internet uit.. Pff blog weg... Vandaag een nieuwe poging. Gisteren zijn we sochtends voor het eerst op een "excursie" geweest; samen met Ma naar Serrakunda market. Serrakunda is de grootste stad van Banjul. De markt was gigantisch. Wat een drukte! Geur en kleur kwam ons tegemoet; kleding (wat hebben Afrikaanse vrouwen toch prachtige jurken), schoenen, servies, sieraden, vis, vlees, fruit etc. De geïmporteerde kipfilet uit NL (plofkip?) glom ons tegemoet in 34 graden onder de stralende zon... Wil je zeker weten wat je naar binnenwerkt, kun je zelf een kip uitzoeken. You see what you get. Dat is in Nederland wel anders. Het stikte er van de gerookte vissen (roken alsof ze volledig rot waren). De vliegen zwermden rond ons heen. Naast al het eten werd een vervuilde waterafvoergleuf schoongemaakt... Na heerlijke mango's, bananen en appels te hebben ingeslagen (smaken allemaal zo lekker!) kwamen we langs een vroedvrouwenkliniek. We werden direct uitgenodigd voor een rondleiding. De verpleegkundigen lieten ons alles zien, wat een extreme vriendelijkheid weer! De kliniek was eenvoudig, maar schoon. Gemiddeld bevallen er 11 vrouwen per nacht, wauw hard werken! Ze zagen Meggie graag terug voor hulp, wie weet! Voor ieder kind is er in Gambia een rijksvaccinatieprogramma gefinancierd door de overheid. Aids is een afnemend probleem werd ons verteld. De overheid betaalt HIV testen. Zo slecht is de gezondheidszorg hier nog niet! Na uren in de zinderende hitte gelopen te hebben, keren we terug naar de compound en het hotel. Onderweg nemen we nog wat Arabisch brood mee, jammie! Smiddags zwemmen we nog heerlijk een paar uur in de nabijheid van apen en hagedissen. Waneer de rest van de mensen weggaan aan het zwembad komen de apen en worden brutaal, ze gooien lege flesjes drinken om om nog het laatste beetje op te slurpen en ze pikken suikerklontjes van de schaaltjes. 's Avonds gaan Wilma, Cees en Robin het binnenland in met de consul. Wat is dat weer anders dan aan de kust. Veel rustiger, schoner en wel armer. Op de terugweg aan de kant van de weg om de president in zijn grote Hummers met wagens met mitrailleurs langs te laten... Met een extreme vaart is hij weer verdwenen. Meggie en Nick zijn met Ma naar het strand geweest, waar op zondagavond alle locals bij elkaar komen om samen te eten, wandelen, muziek te maken, te sporten etc. Het was leuk om je compleet onder de locals te begeven.