De voorbereidingen op zaterdag 9 juli 2016.

9 juli 2016 - Raamsdonksveer, Nederland

Hallo allemaal,

Het oorspronkelijke idee voor een reis naar een (Afrikaans) land om vrijwilligerswerk te gaan doen, kwam van Robin. Many, many thanks, "klein" broertje! Je hebt ons allemaal meegesleurd in je enthousiasme. Ons hele gezin gaat nu mee: Cees, Wilma, Meggie, Nick en Robin natuurlijk. Voor 3 weken naar Gambia (van 11 juli t/m 2 augustus 2016). Doel: opknappen van de St. Victoria Nursery School.

Welkom op ons familieblog, zodat jullie toch een beetje met ons mee kunnen reizen naar Gambia! Meggie en Nick vertrekken a.s. maandag voor 3 weken en Cees, Wilma en Robin vertrekken a.s. vrijdag voor 2,5 week. Nog twee nachtjes slapen voor Meggie en Nick, de kriebels beginnen al aardig te komen! We hebben zoveel voorbereid, maar wat zal alles daar anders worden dan we nu denken!

Meggie, Robin en Nick gaan meehelpen met het opknappen van de St. Victoria Nursery School in Banjul (hoofdstad van Gambia). Dit is een basisschool voor kindjes van 3-8 jaar. In Gambia is geen onderwijsplicht, dus de kinderen zijn ontzettend blij dat ze überhaupt naar school mogen! Het schooltje heeft ongeveer 40 leerlingen verdeeld over drie lokalen en een schoolhoofd: Victor. Afgelopen maanden hebben de mensen daar ervoor gezorgd, dat het schoolgebouwtje waterdicht is geworden (erg handig in het regenseizoen met de extreme buien, zo zitten ze niet tot hun enkels in het water...). Daarnaast is er beton gestort om een stevige vloer te creëren en zo het schoolgebouw ook waterdicht te krijgen. Willen jullie meer zien over dit schooltje en wat de stichting ''De wereld voor kinderen'' er al allemaal voor heeft betekend en ook zo voor andere scholen (met 2200 leerlingen), kijk dan op de site:http://www.dewereldvoorkinderen.nl.

Helemaal alleen zullen we niet zijn in Gambia. We hebben al verschillende enthousiaste locals op de app en aan de telefoon gehad! Flex (contact via Trees) kijkt enorm uit naar ons bezoek en komt ons dan ook ophalen op de luchthaven. Mamour (ook wel "Ma" genoemd, contact via de Stichting) zal elke dag met ons meegaan naar het schooltje om te helpen. Ook Ma verheugt zich op onze komst en apptje zojuist dat hij alvast de compound ''Palm Lodge'' (overnachtingslocatie Meggie, Robin en Nick) voor ons gaat inspecteren, zodat we, zeker weten, op een goede plek terecht komen. Feedback horen we straks... Wat wordt er toch goed voor ons gezorgd!

Naast al onze werkzaamheden voor het schooltje gaan we natuurlijk ook lekker op pad om het echte Gambiaanse leven te proeven. We hebben al een hele lijst met wat we allemaal wel willen gaan doen! De grote Afrikaanse markten, de visafslag, Kuntah Kinteh Island (slaveneiland, om even stil te staan bij het verschrikkelijke verleden), mangrovetocht, de grote rivier op, met een ferry die een aantal keer uitvalt en overvol zit naar de overkant van de rivier etc. etc..... Het zal allemaal een belevenis worden! Daarnaast hebben we nog diverse ontmoetingen op de agenda staan, zoals een afspraak met een universiteitsstudent van de enige universiteit die Gambia rijk is en de Honorair Consul van Gambia komt ook een bezoekje brengen. En om toch nog een keer in de minder leuke werkelijkheid een kijkje te nemen een bezoek aan een vroedvrouwenkliniek.

Trees is vandaag nog even langs geweest om ons 10 dikke afscheidszoenen te geven, wat lief! Trees, onze regelaar, wat heb je ons toch weer goed geholpen! Volgens Trees valt het wel mee met de insecten; spinnen van zo'n 15 cm doorsnee heeft ze nog nooit gezien, varanen wel van 10-50 cm, maar zoals Trees zegt ''dat is toch gewoon leuk joh!'' En met de kakerlakken valt het ook wel mee... We zullen het allemaal meemaken (of niet).

Wat zal dit alles ontzettende indruk gaan maken op ons. Wat zal alles anders worden dan dat we nu denken. Een ding weten we zeker en dat is dat het een hele ervaring gaat worden met z'n vijven!

Veel liefs van ons allemaal!

1. Familie De Jong:
    9 juli 2016
    Wat leuk om ons zo op de hoogte te houden. Wij zijn ook heel benieuwd naar jullie belevenissen. Houd ons goed op de hoogte met uitgebreide verhalen en veel foto's graag!
    Wij wensen jullie heel veel succes, maar bovenal ook heel veel plezier.
    Liefs van Aad, Corinne, Erik en Iris