Bezoek Gambiaanse familie

24 juli 2016 - Serrekunda, Gambia

Om half 10 werden we opgepikt door Dor om op bezoek te gaan bij de Gambiaanse familie, waarvan de vader van een van de schoolkinderen ons heeft uitgenodigd. Dit als bedankje voor ons werk op het schooltje. We konden natuurlijk niet aankomen met niks. Gebruikelijk is hier om een zak rijst mee te nemen. Met een zak rijst van 25kg arriveren we bij de familie. Ze wonen in een huisje op een compound met andere families. We werden hartelijk ontvangen door vader, moeder, dochtertje en allerlei andere mensen die ook op de compound leven. Hier leeft iedereen samen. Mensen hebben ook geen deuren, maar alles staat met elkaar in verbinding. De scheiding is een laken. We worden ontvangen in een donker hok met een jaren '50 televisie. Niet slecht voor hier. We krijgen al snel door dat het gebruikelijk is je schoenen uit te doen voor het binnengaan van het huis, terwijl wij al binnenzitten met schoenen aan... Beginnersfoutje. Er wordt ons gevraagd wat we willen drinken, buurman en zus gaan de straat op om daar drinken voor ons te halen. Na drie uur kletsen en ervaringen en gewoonten uit te wisselen over Gambia en Nederland krijgen we toch wel aardig trek. De vrouw is al twee uur aan het koken. We nemen een kijkje. De keuken bestaat uit een houten hokje met pannen op kolen. Er wordt een typisch Afrikaans gerecht gemaakt bestaande uit rijst, water, bladeren, kruiden, kip en vis. Er gaat door ons hoofd dat dit niet slim is om te eten voor ons maagdarmstelsel, dat het al heel zwaar heeft. Hmm, misschien hadden we de uitnodiging toch vriendelijk moeten afwijzen. Achja, nu is het te laat. We laten alles op ons afkomen. Meggie wordt niet lekker, omdat ze heel de dag nog niks heeft gegeten en het al 3 uur is. Niemand had wat gegeten, omdat we om 10 uur sochtends al werden uitgenodigd voor lunch. Planning en tijd kennen ze hier niet. Uiteindelijk zet de vrouw een prachtig maal op tafel verdeeld over twee schalen met lepels. Ze lachen om het eten met bestek. Normaal eten ze hier met hun handen. Met wat rijst en nipjes van de rest nemen we deel aan het geheel. Gelukkig aten Victor, Dor en Ma gulzig. Uiteindelijk na zes uur nemen we afscheid van elkaar, we worden 100x bedankt voor onze komst. Wat een vriendelijkheid weer vandaag! Helaas vandaag vergeten foto's te maken met de telefoon voor op de blog. Morgen even een wat rustigere dag bij het zwembad en op het strand en eind van de middag naar Bakau met Ngala Lodge, een hotel in de top 5 meest romantische hotels ter wereld volgens Tripadvisor. Daarnaast nog een kijkje nemen en wat foto's maken van de deuren in de maak. Volgend Ma gaat de maak voorspoedig.

1. Hans en Marjo:
    24 juli 2016
    Wij reizen met al die mooie verslagen met jullie mee wat een bijzondere ervaring moet dit alles voor jullie zijn.
    Terug in de tijd zoals alles gaat in dit land lijkt ons,wat hebben wij het toch enorm rijk in alle opzichten,ofschoon de mensen daar natuurlijk op hun manier gelukkig zijn.
    Nog mooie dagen in Gambia.
    Marjo en Hans