De dag voor de laatste werk-/feestdag

21 juli 2016 - Serrekunda, Gambia

Vanochtend in de stromende regen door de ondergelopen straten naar het schooltje. Dit keer niet weer eerst langs de bakkerij, maar we hebben een winkeltje ontdekt twee deuren verder, waar we broden hebben gekocht. Met een droog brood hobbelend in de auto. Door de extreme regen waardoor heel het schoolplein blank stond, konden we weinig werk buiten doen. Maar binnen was ook nog genoeg te doen. We hebben groen afgeschilderd, posters opgehangen, namen van de klaslokalen geschilderd, schoolbankjes schoongemaakt, schriften opgeruimd, ieder lokaal voorzien van schoolborstel+krijtjes+wereldbol etc. Wilma is met de kinderen bezig geweest, ze hebben prachtige kleurplaten gemaakt. Deze hebben we aan een lang touw in de lokalen opgehangen. Daarnaast hebben we de lokalen versiert met slingers en ballonnen. Morgen is de laatste schooldag en tevens feestdag in Gambia, dus de aankleding komt goed van pas. We gaan morgen de laatste hand aan het schooltje leggen en met de kinderen en leraren feest vieren en de vakantie inluiden! Dit doen ze door samen te eten, zingen en dansen.

Na een uurtje afkoelen in het zwembad en een special tosti met verse smoothie gaan we een kijkje nemen op de visafslag in Tanji. Wow, we kijken onze ogen uit. Wat een happening! Tientallen houten boten komen aan land, waarna vrouwen en kinderen al het vis in tonnen door de zee het land op brengen. We zien duizenden vissen. Als je een verse vis wil kopen, moet je hier naartoe. Dat doen Gambianen dan ook geregeld, ze slaan dan tientallen vissen in en bewaren die in hun vriezer. De vissersboten zijn voorzien van prachtige schilderingen. Er is veel hectiek onder de mensen. Boten komen en gaan, vrachtwagens komen en gaan. Je wordt praktisch omver gereden. Ma koopt nog 4 vissen op het strand. Ze worden vers klaargemaakt. Schubben en ingewanden worden verwijderd. In een plasticzak met ijs gaan ze mee het busje in. Op de terugweg staat er een grote Buffalo aan de kant van de weg. Gelukkig is het heel de middag droog geweest. We zijn in discussie waar we zo gaan eten. Foto's van de visafslag hebben we niet. Ma wel, die stuurt hij ons binnenkort toe, dus wordt vervolgd!  Ma vertelde ons dat mensen daar niet willen dat we foto's maken, omdat ze denken dat die in grote westerse tijdschriften komen, waarmee de fotograaf veel geld verdient en de mensen hier niets. Is te begrijpen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Fam schrieks:
    21 juli 2016
    Zo te zien hebben jullie met zijn alle hard gewerkt en veel mooie dingen gedaan en maar lekker feesten
  2. Jacqueline Hofkens:
    22 juli 2016
    De laatste dag op schooltje.
    Jullie gaan de kindjes wel missen denk.
    Veel plezier met het afsluiten van het schooljaar en jullie werkzaamheden.
    Prachtig werk geleverd.

Dikke kus Gert en Jacqueline.