Laatste werkdag en feestdag

22 juli 2016 - Serrekunda, Gambia

Gelukkig was het vandaag droog, dus gingen we met volle moed aan de slag met de laatste dingen op het schooltje: vlak met schoolbordverf, potlood+boek+bel geschilderd en het laatste opgeruimd. Gelukkig kregen we dit net voor elkaar voordat alle kindjes in hun meest prachtige kleding aankwamen. Het was immers de laatste schooldag van het jaar en tevens second revolution feestdag. Ook Victor trok zijn netste blouse aan. Ouders kwamen de kinderen brengen. De ene in een nog mooiere jurk dan de andere. Een van de ouders bedankte ons voor ons prachtige werk en nodigde ons uit om deze zondag bij hem thuis in zijn familiecompound te komen eten. Daar zeggen we natuurlijk geen nee tegen! Een lokaal was compleet omgetoverd tot feestlokaal waar we ons allemaal moesten begeven. Er werd een hele ceremonie gehouden. Drie kinderen verlieten de school na 4 jaar. Ze liepen erbij alsof ze afstudeerden van de universiteit. Naast mooie woorden van Victor zongen de kinderen uit volle borst liedjes voor elkaar en voor ons. Wat klonk het prachtig! Ook wij mochten helpen met het uitdelen van de certificaten! Na de "officiële" gelegenheid werden er allerlei groepsfoto's gemaakt en kreeg iedereen een gerecht mee naar huis: kip met pasta en rijst. Ook wij, zo vriendelijk! Toch durfden wij het niet te eten, dus hebben we het op de terugweg afgestaan aan onze chauffeur Dor, die er ontzettend blij mee was.  Na veel onderhandelen is het gelukt de deuren en poort voor het schooltje voor de juiste prijs te krijgen. Deze worden aanstaande woensdag al gezet!

Helaas hebben we geen foto's meer van de visafslag, want Ma is gisteren daar ergens zijn telefoon verloren met rennen door de regen...

Op de terugweg inkopen gedaan bij de mini market. Met goede hoop gingen we op naar het winkeltje in de straat voor lekker brood. Helaas waren alle winkeltjes dicht, omdat iedereen op vrijdag van half 2-half 3 naar de moskee gaat. Dan maar weer een tosti bij het zwembad, ook niet zo erg. Om 4 uur op het strand afgesproken voor voetbal (is dan eb) met Ma, broertje Ma, broertje Cherno en vriend. Allerlei jongens sloten nog aan waardoor het een gezellige bedoeling werd met als afsluiting nog een duik in de zee en een lekker drankje op het strand. Nu op pad voor een klein hapje eten en lekker wat drinken. Kijken of we nog wat mee kunnen krijgen van de feestdag!

1. Saskia:
    23 juli 2016
    Jee iedere keer met veel.bewondering lees ik jullie verhalen.
    Dit is toch eigenlijk waar het om gast in het leven,mensen helpen.
    Ze zijn jullie zeer dankbaat voor alle hulp.
    Dit moet toch geweldig fijn voelen dat je iets kunt betekenen.
    Ga zo door en wederon prachtige foto 's

Liefs
  2. Regina:
    23 juli 2016
    Hey Meggie, Nick en familie
    Leuk om over jullie avonturen in Gambia te lezen. Mooi werk verricht op die school!
    Veel plezier nog,

Groetjes Regina